Varumärke och domännamn

Search Engine Optimization är alltså ditt sätt att jobba för din webbsidas nätnärvaro, för att attrahera nya besökare till din webbsida eller e-butik. Metoderna för att lyckas med detta är många och varierande. Det är inte lätt för en person som inte är intresserad av webbens teknik att engagera sig i detta. Om man dessutom bedriver ett företagande är det svårt att hinna med.

Här på sajten kommer vi att titta på saker du kan göra själv för att få upp din sida på sökmotorerna och attrahera nya besökare. När du insett vilken typ av jobb som ligger bakom kanske du tar beslutet att överlåta din SEO till ett utomstående företag. Oavsett hur du väljer att arbeta med din nätnärvaro så har vi som mål att hjälpa dig synas online.

Några grundläggande tekniker för att nå ut är att skaffa sig ett bra domännamn. Egentligen spelar inte domännamnet så stor roll för sökmotorerna, det är innehållet och tekniken bakom webbsidan som avgör synligheten online. Men för enkelhetens skull kan det ju vara bra att ha ett domännamn som är lätt att komma ihåg och som rimmar bra med din verksamhet. Det är ju så att det domännamn som kommer att förknippas med din webbsida är också en del av ditt varumärke.

Varumärkes-byggande är vad du kommer att ägna dig åt i de fall du vill marknadsföra dig utåt och det är oavsett om du marknadsför dig on- eller offline. Beroende på vad du ägnar dig åt så är det antingen du eller din verksamhet som är varumärket. Coca Cola har fattat poängen med varumärkes-byggande, IKEA likaså och så har vi en mängd andra varumärken som direkt klingar en klocka bara man hör namnet. Att bygga varumärke är tidsödande i de flesta fall. Ditt domännamn är en del av varumärket så börja där, med ett domännamn som passar ihop med konceptet.