SEO tips för kreatörer

Konstnärer, fotografer, grafisk formgivare och illustratörer använder ofta en webbsida med en portfolio för att visa upp sitt arbete för potentiella kunder. Många gånger består en webbportfolio av mycket bilder och lite text. Detta kan försvåra dina chanser att hamna högt upp i sökmotorerna, eftersom de flesta sökmotorer är textbaserade.

I en hårt konkurrerad bransch är det för många avgörande att hamna högt upp på i sökmotorerna för att bli hittad av potentiella kunder och få in nya uppdrag. Det är väl investerad tid att arbeta kontinuerligt med SEO för sin webbportfolio.

Här listar vi 6 tips för att öka trafiken till din portfolio på webben:

1. Sökoptimera dina bilder

Lägg till alt-texter till alla dina bilder. Alt-texter är en beskrivande text som hjälper sökmotorerna att förstå vad som visas på bilden, och visar att bilden är relevant för det övriga innehållet på webbsidan. Beskriv bilden och se till att få in ett eller några sökord i alt-texten.

Döp även bilden till ett relevant filnamn.

2. Använd inte för tunga bilder

Med för tunga bilder tar det längre tid att ladda webbsidan, vilket i sin tur försämrar webbsidans SEO optimering.

3. Se över innehållet på din webbsida

Gå igenom den text du har på webbsidan och se till att det är välskrivet och intressant för din målgrupp. Se även om du kan bygga vidare på någon text och göra den längre.

4. Välj ut nyckelord

Välj ut några nyckelord som du arbetar med i rubriker, titlar, alt-texter, länkar och andra texter.

Se till att nyckelorden inte är för breda. Istället för “fotograf” kan du istället välja ett nyckelord som “fotograf i Stockholm”, “bröllopsfotograf” eller “svensk naturfotograf”.

5. Länkar

Länka till andra sidor och se till att andra länkar till din webbsida.

6. Var aktiv

Var aktiv, uppdatera och lägg kontinuerligt upp nytt innehåll på webbsidan.